maandag 13 januari 2014

Thai Soep

Deze soep zag er heel erg lekker uit.
Want wij thuis hier, zijn wel fan van Thai Food, ja. Want...zelden is het veel werk en de meeste ingrediƫnten liggen hier toch standaard in huis. Of toch zo goed als...
Doorgans moet de soep hier wel 'gepimped' worden. Want kleuters en chilipepers zijn nooit een goede combinatie. Tenzij in Thailand zelf misschien...
Veel werk was het dus eigenlijk niet want pompoenen geraken hier zelden in 1 keer verwerkt dus zit er altijd wel al een pompoen in blokjes in de diepvries. Dus gewoon ontdooien en in de pot!!
Of je kan die ook voorgesneden in den Delhaize kopen als je opziet tegen de moeite (tip: butternut is de meest 'snijbare' pompoen)

Benodigheden:
  • 800 gr pompoen
  • 2 (eventueel) rode ajuin
  • 2 TL geraspte gember (maar ik gooi er altijd meer want ik hou wel van gember)
  • 750 ml 'vegetable broth' maar dat begreep ik niet helemaal dus heb ik groentenbouillon van gemaakt)
  • 2 TL visfond (maar ik heb groentenfond bij gedaan, want dat stond hier nog en dat ging ook)
  • 1 TL bruine suiker
  • 1 blik kokosmelk (ik heb er maar eentje van 225 ml gebruikt, ging ook)
  • 1 chilipeper (heb ik vervangen door komijn en currypoeder)
  • Koriander voor er bij (of platte peterselie voor de anti-koriander-club)
Ik gooide er nog wat kerstomaten en pruimtomaten bij voor de kleur want orange soep .... daar halen ze hier hun neus voor op. Alleen rode wordt unaniem goedgekeurd. En die lagen hier toch al een tijdje in de frigo, dus moest ik ook nog niets weggooien. Dubbel winst.
Echt rood kreeg ik hem wel niet, daar zat waarschijnlijk de curry wel voor iets tussen maar de soep was wel heel mooi van kleur. Een diep orange met wat rode vellekes (want ik doe nooit de vellekes van tomaten wegens teveel werk en teveel verspilling)
En hij was superlekker!!!!  De soep is zelf zonder peper behoorlijk opwarmend. I.D.E.A.A.L dus voor een winteravond.
Ik wou wel een echte maaltijdsoep dus heb ik er gemarineerde garnalen bij gemaakt (garnalen marineren in olijfolie, zeezout, citroengras, gember en chilipoeder) en dan de pan in. Ze mochten stevig gemarineerd worden want ze waren toch enkel voor de volwassenen.  En  als extra sidedish was er  nog wat brood en focaccia. Zotte combinatie: Thai met Italiaans maar ik heb er hier toch niemand over horen klagen. Zelf de kinderen hebben de 'piksoep' opgegeten.
Lekker tijdens winteravonden!!!
Nailed it! Pimped it!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten